Завдання
з української мови і літератури для районних (міських) олімпіад
22 листопада 2008 р.
8 клас
Мова
1.
Напишіть твір-роздум на тему «Родинні обереги». 12 б.
2.
Поясніть лексичне значення слів перекладацький, перекладний. З кожним із
них складіть речення. 5 б.
3.
Випишіть із наведеного речення усі можливі
словосполучення і схарактеризуйте їх за видами підрядного зв’язку.
Очі Івана поволі призвичаювалися до синюватого
сутінку (Р.Іваничук).
5 б.
4.
Із поданих слів випишіть ті, які бувають
вставними. Складіть з ними речення. Приблизно,
отже, крім того, все-таки, мовби, мабуть, майже, принаймі, щоправда. 5
б.
Всього: 27 балів
8 клас
Література
1.
Напишіть твір на одну з поданих тем:
-
Розкрийте
образи руських князів у «Слові про похід Ігорів».
-
Маруся Чурай – легендарна поетеса-піснярка
з Полтави.
-
Жанрова своєрідність та морально-етична
проблематика дум. 12 б.
2.
Плач Ярославни. Його місце і роль у
«Слові...». 5 б.
3.
Історична пісня і народна дума.
Жанрово-стильові особливості. 5 б.
4.
Вірші Т.Шевченка, написані в
казематі. Роздуми поета про власну долю,
долю України. 5 б.
Всього: 27 балів
9
клас
Мова
1.
Напишіть твір-роздум «І яка вона є, сама природа подвигу?» Проілюструйте два-три
аргументи з посиланням на приклади з художньої літератури, історичні факти чи
випадки з життя. 12 б.
2.
Запишіть речення, розставляючи розділові
знаки. Зробіть повний синтаксичний розбір речення, побудуйте його структурну
схему.
Настає літо й розлившись нестримною
повінню хату затоплює зелень здіймаються темно-зелені хвилі кукурудзи
водоспадами ллється витка квасоля
пливуть задумливо погойдуючись ясночолі соняшники. 5 б.
3.
Випишіть із наведених речень
дієприслівники. Визначте їх вид і час. Вкажіть, від яких дієслів – перехідних
чи неперехідних – вони утворені.
Її щоки спалахують, як мак, потім бліднуть, погасаючи, холонучи… Він
кричав, розмахував руками, не помічаючи, що всі військові частини залишили
фронт і слухали його, роззявивши роти. Проти нього йшов цеп ворога, не
стріляючи і тримаючи у витягнутих руках гранати (із творів Ю.Яновського). 5 б.
4.
Перед сполученням якого голосного з
попереднім [ і ], що стоїть після твердого приголосного, апостроф ніколи не
вживається? Наведіть приклади. 5
б.
Всього: 27 балів
9
клас
Література
1.
Напишіть твір на одну з поданих тем:
-
«Хто ми й куди йдемо» (за матеріалами
«Велесової книги»).
-
Мої роздуми над жіночою долею (за поемою
«Слово о полку Ігоревім»).
-
Людська гідність і громадянські права (за
твором Івана Вишенського «Послання до епіскопів»). 12 б.
2.
Філософська проза Григорія Сковороди: джерела,
жанрові особливості, синкретичні явища. 7 б.
3.
Дайте відповідь на питання:
-
Наведіть приклади перекладної світської
літератури доби Київської Русі.
-
З якої нагоди була створена історична
драма «Милість Божа»?
-
Назвіть рік і назву першої друкованої
книги в Україні. 3 б.
4.
Становлення і розвиток
драматургії в давній українській літературі.
5
б.
Всього:
27 балів
10
клас
Мова
1.
Напишіть твір-роздум «Чи варто в наш час бути романтиком?»Наведіть
два-три переконливі докази, які найкраще аргументуватимуть ваші міркування,
проілюструвавши їх прикладами з художньої літератури, історичними фактами або випадками з життя. 12 б.
2.
Запишіть речення,
розставляючи розділові знаки. Зробіть повний синтаксичний розбір речення,
побудуйте його структурну схему.
Здавалося хвилинами що сонце осередок світу та життя
сховалося сьогодні між мереживо гілок і листя яблунь груш і черешень щоб
зробити осередком справжнього духовного життя і людяності та душевного
тепла і молодечого захоплення цю русяву істоту
яка себе назвала мавпою (О.Турянський).
5 б.
3.
Утворіть від поданих
дієслів форми 1-ї особи однини та 1-ї і 2-ї особи множини теперішнього часу
дійсного способу. Зверніть увагу на чергування приголосних у коренях.
Смоктати, хрестити, просити, кликати, бігти, горіти. 5 б.
4.
Випишіть із речення усі
можливі словосполучення і схарактеризуйте їх за видами підрядного зв’язку. Засвітилась на сході ранкова зоря, озвався
світанок пташиним співом (Ю.Збанацький). 5
б.
Всього: 27 балів
10
клас
Література
1.
Напишіть твір на одну з поданих тем:
-
Національні типи й характери в художній
прозі І.Нечуя-Левицького.
-
Зображення величі й краси козацької
звитяги в народному епосі та творчості українських письменників.
-
Монолог Чіпки Вареника «Чому я став
пропащою силою?» («Хіба ревуть воли, як ясла повні?» Панаса Мирного). 12 б.
2.
Імпресіонізм й
експресіонізм в українській літературі на зламі століть: спільне й відмінне,
художні риси, основні представники. 5 б.
3.
Дайте відповідь на
питання. Типи й характери у п’єсах І.Карпенка-Карого «Хазяїн» та «Сто тисяч». 5
б.
4.
Дайте відповіді на
питання:
- Вкажіть
назви розділів роману «Хіба ревуть воли, як ясла повні?»
- Назвіть
твір та його автора, з якого взято цитату «В гурті каша їсться, а гуща дітей не
розгонить».
- Вкажіть
назви історичних пісень та дум в період визвольної війни під проводом
Б.Хмельницького.
- Що
таке ліричний відступ, його призначення. Наведіть приклади.
- Яка
назва та хто автор поезії, що стала відомою піснею «Ніч яка місячна, зоряна,
ясная…». 5 б.
Всього: 27 балів
11
клас
Мова
1.
Напишіть твір-роздум «Чи актуальна нині проблема батьків і дітей?»
Сформулюйте тезу, наведіть два-три переконливі докази. Проілюструйте свої думки
посиланнями на приклади з художньої літератури, історичні факти або випадки
життя. 12
б.
2. Запишіть
речення, розставляючи розділові знаки. Зробіть повний синтаксичний розбір
речення, побудуйте його структурну схему.
Хлопець здивовано
відійшов і озирнувся навкруги оком бурлаки що до рідного краю прибився після
блукань і нічого не знайшов того що був полишив побачив усе зміненим і таким
від спогадів далеким що навіть жалю ця спотворена дійсність не була варта
(В.Підмогильний). 5
б.
3.
Кожен мовознавець у своїй
бібліотеці тримає словник основних термінів і понять тієї царини мовознавства,
в якій він працює. Спробуйте розподілити подані терміни за розділами
мовознавчої науки (наприклад: підмет, синтагма-синтаксис).
Період, пароніми, архаїзм, склад, кличний відмінок,
предикат, інфінітив, омофон, варваризм, відокремлення, прикладка, дифтонг,
пауза, асиміляція, дієвідміна, пунктограма. 5
б.
4.
Випишіть окремо
синтаксичні, лексичні словосполучення та фразеологізми.
Тихий океан, дихати вогнем, Чорне море, фермерське
господарство, Верховна Рада, цікавий для учнів, нам’яти боки, мокрий від дощу,
між двох вогнів.
У чому відмінність
синтаксичних словосполучень від лексичних і фразеологічних? 5 б.
Всього:
27 балів
11 клас
Література
1.
Напишіть твір на одну з поданих тем:
-
Трагедія митця в тоталітарній державі
(доля і творчість письменників «Розстріляного відродження» у колі часу).
-
Органічне поєднання гумору і лірики в «Мисливських усмішках» Остапа Вишні.
-
Україна як міф у поезії Євгена Маланюка. 12
б.
2.
Дайте відповідь на питання. Яку
ідейно-художню роль відіграють пейзажні картини у романі Юрія Яновського «Вершники». 5 б.
3.
Дайте відповіді на питання:
-
Який факт спричинив до переростання
літературної дискусії 1925-1928 рр. на
політичну?
-
Назвіть засоби творення комічного.
-
Хто входив до «грона п’ятірного»? З якого
твору цей вислів?
-
Назвіть лауреатів Шевченківській премії
2008 року у галузі літератури та їхні
твори.
-
Які історичні обставини зумовили появу
«Празької школи»? 5
б.
4.
Новаторський характер в українській
літературі кінця ХХ - початку ХХІ ст. Назвіть прозаїків і поетів сучасної
української літератури. Дайте характеристику твору письменника, якого ви
читали. 5
б.
Всього:
27 балів
Немає коментарів:
Дописати коментар