вівторок, 10 жовтня 2017 р.

Завдання з української мови і літератури для районних (міських) олімпіад 22 листопада 2008 р.

Завдання
з української мови  і літератури для районних (міських) олімпіад
22 листопада 2008 р.
8  клас
Мова
1.    Напишіть твір-роздум на тему «Родинні обереги».                     12 б.
2.    Поясніть лексичне значення слів перекладацький, перекладний. З кожним із них складіть речення.                                              5 б.
3.    Випишіть із наведеного речення усі можливі словосполучення і схарактеризуйте їх за видами підрядного зв’язку.
Очі Івана поволі призвичаювалися до синюватого сутінку (Р.Іваничук).
                                                                                                5 б.
4.    Із поданих слів випишіть ті, які бувають вставними. Складіть з ними речення. Приблизно, отже, крім того, все-таки, мовби, мабуть, майже, принаймі, щоправда.                                                     5 б.
Всього: 27 балів




8  клас
Література

1.    Напишіть твір на одну з поданих тем:
-       Розкрийте  образи руських князів у «Слові про похід Ігорів».
-       Маруся Чурай – легендарна поетеса-піснярка з Полтави.
-       Жанрова своєрідність та морально-етична проблематика дум. 12 б.
2.    Плач Ярославни. Його місце і роль у «Слові...».                            5 б.
3.    Історична пісня і народна дума. Жанрово-стильові особливості.  5 б.
4.    Вірші Т.Шевченка, написані в казематі.  Роздуми поета про власну долю, долю України.                                                                        5 б.

Всього: 27 балів

                                                                                    



9  клас
Мова
1.    Напишіть твір-роздум «І яка вона є, сама природа подвигу?» Проілюструйте два-три аргументи з посиланням на приклади з художньої літератури, історичні факти чи випадки з життя.           12 б.
2.    Запишіть речення, розставляючи розділові знаки. Зробіть повний синтаксичний розбір речення, побудуйте його структурну схему.
Настає літо й розлившись нестримною повінню хату затоплює зелень здіймаються темно-зелені хвилі кукурудзи водоспадами  ллється витка квасоля пливуть задумливо погойдуючись ясночолі соняшники.       5 б.
3.    Випишіть із наведених речень дієприслівники. Визначте їх вид і час. Вкажіть, від яких дієслів – перехідних чи неперехідних – вони утворені.
Її щоки спалахують, як мак, потім бліднуть, погасаючи, холонучи… Він кричав, розмахував руками, не помічаючи, що всі військові частини залишили фронт і слухали його, роззявивши роти. Проти нього йшов цеп ворога, не стріляючи і тримаючи у витягнутих руках гранати (із творів Ю.Яновського).                                                           5 б.
4.    Перед сполученням якого голосного з попереднім [ і ], що стоїть після твердого приголосного, апостроф ніколи не вживається? Наведіть приклади.                                                                                        5 б.
 Всього: 27 балів

9  клас
Література
1.    Напишіть твір на одну з поданих тем:
-       «Хто ми й куди йдемо» (за матеріалами «Велесової книги»).
-       Мої роздуми над жіночою долею (за поемою «Слово о полку Ігоревім»).
-       Людська гідність і громадянські права (за твором Івана Вишенського «Послання до епіскопів»).                                          12 б.
2.    Філософська проза Григорія Сковороди: джерела, жанрові особливості, синкретичні явища.                                                                7 б.
3.    Дайте відповідь на питання:
-       Наведіть приклади перекладної світської літератури доби Київської Русі.
-       З якої нагоди була створена історична драма «Милість Божа»?
-       Назвіть рік і назву першої друкованої книги в Україні.               3 б.
4.    Становлення і розвиток драматургії в давній українській літературі.  
                                                                                                5 б.
Всього: 27 балів


10 клас
Мова
1.    Напишіть твір-роздум «Чи варто в наш час бути романтиком?»Наведіть два-три переконливі докази, які найкраще аргументуватимуть ваші міркування, проілюструвавши їх прикладами з художньої літератури,  історичними фактами або випадками з життя.                                                                                                12 б.
2.    Запишіть речення, розставляючи розділові знаки. Зробіть повний синтаксичний розбір речення, побудуйте його структурну схему.
Здавалося хвилинами що сонце осередок світу та життя сховалося сьогодні між мереживо гілок і листя яблунь груш і черешень щоб зробити осередком справжнього духовного життя і людяності та душевного тепла  і молодечого захоплення цю русяву істоту яка себе назвала мавпою (О.Турянський).    5 б.
3.    Утворіть від поданих дієслів форми 1-ї особи однини та 1-ї і 2-ї особи множини теперішнього часу дійсного способу. Зверніть увагу на чергування приголосних у коренях.
Смоктати, хрестити, просити, кликати, бігти, горіти.                                 5 б.
4.    Випишіть із речення усі можливі словосполучення і схарактеризуйте їх за видами підрядного зв’язку. Засвітилась на сході ранкова зоря, озвався світанок пташиним співом (Ю.Збанацький).                                                                        5 б.
Всього: 27 балів
10 клас
Література
1.    Напишіть твір на одну з поданих тем:
-       Національні типи й характери в художній прозі І.Нечуя-Левицького.
-       Зображення величі й краси козацької звитяги в народному епосі та творчості українських письменників.
-       Монолог Чіпки Вареника «Чому я став пропащою силою?» («Хіба ревуть воли, як ясла повні?» Панаса Мирного).                                                         12 б.
2.    Імпресіонізм й експресіонізм в українській літературі на зламі століть: спільне й відмінне, художні риси, основні представники.                                          5 б.
3.    Дайте відповідь на питання. Типи й характери у п’єсах І.Карпенка-Карого «Хазяїн» та «Сто тисяч».                                                                                           5 б.
4.    Дайте відповіді на питання:
-       Вкажіть назви розділів роману «Хіба ревуть воли, як ясла повні?»
-       Назвіть твір та його автора, з якого взято цитату «В гурті каша їсться, а гуща дітей не розгонить».
-       Вкажіть назви історичних пісень та дум в період визвольної війни під проводом Б.Хмельницького.
-       Що таке ліричний відступ, його призначення. Наведіть приклади.
-       Яка назва та хто автор поезії, що стала відомою піснею «Ніч яка місячна, зоряна, ясная…».                                                                                       5 б.
Всього: 27 балів


11 клас
Мова
1.     Напишіть твір-роздум «Чи актуальна нині проблема батьків і дітей?» Сформулюйте тезу, наведіть два-три переконливі докази. Проілюструйте свої думки посиланнями на приклади з художньої літератури, історичні факти або випадки життя.                                                                                                     12 б.
2.     Запишіть речення, розставляючи розділові знаки. Зробіть повний синтаксичний розбір речення, побудуйте його структурну схему.
Хлопець здивовано відійшов і озирнувся навкруги оком бурлаки що до рідного краю прибився після блукань і нічого не знайшов того що був полишив побачив усе зміненим і таким від спогадів далеким що навіть жалю ця спотворена дійсність не була варта (В.Підмогильний).                                       5 б.
3.     Кожен мовознавець у своїй бібліотеці тримає словник основних термінів і понять тієї царини мовознавства, в якій він працює. Спробуйте розподілити подані терміни за розділами мовознавчої науки (наприклад: підмет, синтагма-синтаксис).
Період, пароніми, архаїзм, склад, кличний відмінок, предикат, інфінітив, омофон, варваризм, відокремлення, прикладка, дифтонг, пауза, асиміляція, дієвідміна, пунктограма.                                                                                                                5 б.
4.     Випишіть окремо синтаксичні, лексичні словосполучення та фразеологізми.
Тихий океан, дихати вогнем, Чорне море, фермерське господарство, Верховна Рада, цікавий для учнів, нам’яти боки, мокрий від дощу, між двох вогнів.
У чому відмінність синтаксичних словосполучень від лексичних і фразеологічних?                                                                                   5  б.
                                                                                                         Всього: 27 балів
11 клас
Література
1.    Напишіть твір на одну з поданих тем:
-       Трагедія митця в тоталітарній державі (доля і творчість письменників «Розстріляного відродження» у колі часу).
-       Органічне поєднання гумору і лірики  в «Мисливських усмішках» Остапа Вишні.
-       Україна як міф у поезії Євгена Маланюка.                                                   12 б.
2.     Дайте відповідь на питання. Яку ідейно-художню роль відіграють пейзажні картини у романі Юрія Яновського «Вершники».                                            5 б.
3.     Дайте відповіді на питання:
-       Який факт спричинив до переростання літературної  дискусії 1925-1928 рр. на політичну?
-       Назвіть засоби творення комічного.
-       Хто входив до «грона п’ятірного»? З якого твору цей вислів?
-       Назвіть лауреатів Шевченківській премії 2008 року у галузі літератури та їхні  твори.
-       Які історичні обставини зумовили появу «Празької школи»?                           5 б.
4.     Новаторський характер в українській літературі кінця ХХ - початку ХХІ ст. Назвіть прозаїків і поетів сучасної української літератури. Дайте характеристику твору письменника, якого ви читали.                                                               5 б.

Всього: 27 балів                                                                                                               

Немає коментарів:

Дописати коментар