вівторок, 10 жовтня 2017 р.

Олімпіадні завдання з української мови

Олімпіадні завдання  з української мови

5 клас

         1.Записати під диктовку розрізнені речення, з яких треба скласти, переставляючи їх місцями, текст „Жайворонок“:
(  4) Тоді   пташка падала тихо вниз й натягала другу струну. (6) Це було прекрасно. (3) Струна тремтіла й гучала. (1) Сіра маленька пташка низько висіла над полем. (5) Єднала небо з землею і грала на струнах симфонію поля. (2) Тріпала крильцями часто й тягнула вгору невидиму струну.
         У першому реченні підкреслити всі члени речення. (10 балів ).

         2. Записати у транскрипції слова: опоряджую, сяють. (4 бали ).

         3. Записати слова і пояснити різницю між ними в написанні, звучанні та значенні: в житі і в житті; відати і віддати; зміна і змінна. (4 бали ).

         4. Записати слова у дві колонки: 1) з м’яким знаком; 2) з апострофом.
Порт … єра, миш … як, ад … ютант,   комп … ютер, ател … є, інтер … єр, грил … яж ( особливий вид цукерок), В … єтнам, імпул …с, кар … єра, Н … ю-Йорк. (6 балів ).

         5. Скласти і записати із слів прислів’я.
а) Хліба, а, слово, на, бережи, обід, на, відповідь.
б) Не, горобець, випустиш, слово, спіймаєш, не. ( 3 бали ).

         6. Слова записати в колонку  за алфавітом: гончар, відомий, вечір, вечорниці, годинник, вигляд, горобина, відносини, городній, відгомін.
З останніх букв скласти вислів. ( 7 балів ).





























6 клас
І варіант

1. Запишіть подані сполуки у формі звертання. Якщо існують варіанти, запишіть      їх.
Добродій Павлюк, пані Ірина, колега Роман, товариш полковник, панна Олена.

2. До кожного з наведених фразеологізмів доберіть синонім.
   Бити байдики, нам’яти боки, пустити пил в очі, хоч картину малюй, як п’яте колесо до воза, як по маслу.

3. Відредагуйте речення.
    Письменник зробив дарчу надпис на книзі. Чудовий осінній день вражали нас своєю чудесністю.

4. Подані числівники запишіть у називному, давальному, орудному відмінках.
    8, 60, 245.

5. Напишіть твір-мініатюру на одну із тем.
    Найкращий спогад. Улюблені квіти.

6. Дати художню характеристику вірша Т.Г. Шевченка “Закувала зозулечка”
     Закувала зозуленька
     В зеленому гаї,
Заплакала дівчинонька –
Дружини немає.
А дівочі літа молодії,
Веселії літа,
Як квіточки за водою,
Пливуть з цього світа.
Якби були батько, мати
Та були б багаті,
Було б кому полюбити,
Було б кому взяти.
А то нема, сиротою
Отак і загину,
Дівуючи в самотині,
Де-небудь під тином.
                             

ІІ варіант

1. Запишіть подані сполуки у формі звертання. Якщо існують варіанти, запишіть      їх.
Пані Катерина, добродій Васюк, товариш майор, панна Марина, колега Степан.

2. До кожного з наведених фразеологізмів доберіть синонім.
    Викидати на вітер, холоне в жилах, між двох вогнів, накивати п’ятами, розбити глека, куди ворон кісток не занесе.

3. Відредагуйте речення.
    Квіти вражали барвистістю  веселкових барв. Учні швидко розбіглися по своїм місцям, розпочався урок.

4. Подані числівники запишіть у називному, давальному, орудному відмінках.
    7, 50, 365.

5. Напишіть твір-мініатюру на одну із тем.
    Барви осені. Цікава екскурсія.

6. Дати художню характеристику вірша Т.Г. Шевченка “Закувала зозулечка”
     Закувала зозуленька
     В зеленому гаї,
Заплакала дівчинонька –
Дружини немає.
А дівочі літа молодії,
Веселії літа,
Як квіточки за водою,
Пливуть з цього світа.
Якби були батько, мати
Та були б багаті,
Було б кому полюбити,
Було б кому взяти.
А то нема, сиротою
Отак і загину,
Дівуючи в самотині,
Де-небудь під тином.


7 клас

1. Утворіть від поданих дієслів доконаного виду дієслова недоконаного виду за допомогою відповідних суфіксів. Виділіть суфікси в утворених дієсловах.
Відкотити –
Видужати –
Підбити –
Застерегти –
2 бали

 2. Позначте два рядки, у яких всі слова пишуться окремо:
- знав/же, авже/ж, навряд/чи, як/от;
- ну/й, тільки/що, все/ж/таки, сказав/би;
- як/небудь, що/разу, таки/знав, давай/но;
- отакий/то, аби/куди, немиов/би, саме/тому;
- таки/сказав, прийшов/же,чи/не, що/то/за.
3 бали

3. Знайдіть помилки. Поясніть їх правопис.
Більш краще, найбільш красивіше, якнайтихо, щонайблизько, більш вибагливий, найменш складніше.
3 бали

4. Складіть і запишіть невеликий текст, використавши дієприслівниковий зворот для зв’язку речень.
2 бали

5. Складіть два речення зі словом вище так, щоб у першому реченні воно було прислівником, а у другому – прикметником.
2.бали

6. Позначте рядок у якому всі сполусники пишуться разом:
- немовби/то, за/те, не/наче, чк/би;
- ніби/то, через те/що, як/би, не/мов;
- немов/би, тому/що, за/те, коли/б;
- про/те, а/би, начеб/то, для того/щоб.
3 бали

7. Складіть діалог, використавши частки, вигуки.
3 бали

8. Твір – мініатюра «Поетичне кредо митця( за творчістю Т.Г.Шевченка)»



















































8 клас
І варіант

Українська література

1.  Назвати жанри українських народних пісень.

2.            Літописи-це...

3.            Яку будову має жартівлива пісня «Грицю, Грицю до роботи»?

4.            Назвати обов'язкові композиційні компоненти байки.

5.            Якими талантами був наділений Тарас Шевченко?

Українська мова

1.  Побудувати та записати діалог (8-10 реплік), який міг би відбутися між гостем Києва, що з'ясовує у перехожого, як дістатися від залізничного вокзалу (автовокзалу, аеропорту) до Майдану незалежності. Ввести стислий опис місцевості.

2.            Відредагувати речення з однорідними членами і виправити мовний «суржик».

         Мені подарили скромне золоте кольцо і й оригінальний, жовтий зонтик.
         Мені срочно треба купити утюг, щоб погладити білизну, і брюки, і різні предмети.
         Доктор визначив такі симптоми: у хворого жалоби на сильний біль в жолудку, тошнота, слабкість.
         В гостинній, калідорі, і у спальні, та у кухні - всюди на стінах обої.

3.  Утворити кличний відмінок від поданих слів.
Киянин, сусід, юнак, товариш полковник, Володимир, добродійка, небога, Марічка, любов, велетень, друг, пані Ірина.

4.  Розставити розділові знаки, зробити синтаксичний розбір, надписати над
кожним словом частину мови.
Вихованка господаря Текля ясна блондинка з лукавими очима й кирпатим носиком ішла під руку з дочкою Младаповича Веронікою гарненькою шатенкою.
















ІІ в а р і а н т
Українська література

 1.       Написати твір.
         Мій улюблений літературний герой.
         Вдячність, (почати таким реченням : «З першої миті життя схиляються над нами обличчя матерів»)
         Україна дорога і близька моєму серцю.

2.  Дати відповіді.
         На які роди поділяються твори художньої літератури?
         Які пісні відносяться до соціально-побутових?
         Що називається літописом?

Українська мова

3.  Зробити повний синтаксичний розбір речення. Виділене слово розібрати
як частину мови.
І мене в сім'ї великій, в сім'ї вольній, новій не забудьте пом'янути незлим тихим словом.

4.            Утворіть вищий ступінь порівняння прикметників та прислівників. Дорогий, дужий, вузький, низько, високо, красиво.

5.            Напишіть, де треба, слова з великої літери.
будинок учених україни, студентська конференція, новий рік, інститут міжнародних відносин, академія мистецтв, товариство надія, спілка письменників, державна нагорода, поділля, організація об'єднаних націй.

6.            Напишіть числівники словами. 153-й, 150 000-й, 7275, 4201-й, 27, 173 575-й.

7.            Напишіть слова разом, окремо або через дефіс.
Тільки/б, той/таки, а/все/ж/таки, будь/що, але/ж, де/в/кого, ось/де, будь/чийого, ходи/но, де/б/то/не/було, а/ні/ні, казна/з/ким, де/ж/таки, що/хвилини, дарма/що, будь/що/будь, той/таки, ані/мур/мур, ото/ж, звідки/не/будь.










Олімпіада

Українська мова та література

9 клас

І варіант

Українська література

І. Написати твір на одну з тем:
1.  Поетичний образ Ярославни в героїчній поемі "Слово о полку Ігоревім".
2.           Традиції в нашій родині.                                                           24 б.
3.           Мій день під знаком Доброти.

II. Літературні пам'ятки XI- XII століть. (Назвати, охарактеризувати.)       12 б.

Українська мова

1.   Записати речення, побудувати його структурну схему, зробити
синтаксичний розбір (підкреслити головні і другорядні члени речення,
надписати над кожним словом, до якої частини мови воно належить,
визначити тип складного речення, дати характеристику кожного простого
речення, яке входить у складне)

    Невиразною чорною плямою, поринувши у темінь, лежало сонне село
у видолинку, і тільки в корчмі ясно світилось одиноке віконце, прикрите
завісою, приковуючи до себе Остапів погляд.                                    12 б.

2. Дібрати до поданих іменників іншомовного походження прикметники.
Пояснити, як визначається рід незмінюваних іменників

Какаду, кенгуру, шимпанзе, поні, таксі, жури, жабо, пані.                   12 б.


3. Написати твір-мініатюру (6-7 речень) на тему: "Як поважати людину ? '' ,   використавши:
-         вставне слово чи словосполучення;
-         відокремлену обставину, виражену дієприслівниковим звором;
-         складнопідрядне речення з підрядним означальним;
-         складносурядне речення
                                                                                                                    18 б.
4. Пояснити значення слів дипломант, дипломат, дипломник.

5. Відредагуйте речення.      
              Глядачі, сидячі в першому ряду, захоплено аплодували артистам.
               На протязі уроку ми слухали розповідь учителя.
              Моя пропозиція, я рахую, являється самою гарною.
              Рекомендую прийняти участь у слідуючих міроприємствах, силами учнів
              підготувати святковий концерт.
              Письменник змалював у романі найбіднішу бідноту.                          8 б.








ІІ варіант      

                                         Українська література

І.  Написати твір на одну з тем (обсяг - 2 стор.).                          12 6.
        Мій улюблений біблійний сюжет.
        Загадка "Велесової книги".
        Іван Вишенський - видатний український полеміст.
        Щаслива людина у поглядах Григорія Сковороди.
        Народна пісня у сьогоденні.

ІІ. Дати письмову відповідь на питання. (2-3 речення)                  15 б.
1.            Визначте жанр твору «Слово про похід Ігорів».
2.            Назвіть найвідоміших українських письменників XVI - XVIII ст.
3.            Які характерні ознаки має жанр інтермедії?
4.            Назвіть одного з авторів козацьких літописів.
5.            Назвати балади Тараса Шевченка.

                    Українська мова

1.            Побудувати та записати діалог (8 - 10 реплік), який міг би відбутися між однокласниками, про екранізацію відомого твору класичної літератури.

2.            Записати речення, розставити розділові знаки, побудувати структурну схему, зробити повний синтаксичний розбір.
                     Вітру на морі не було проте клекотав сильний прибій.

З. Слова записати фонетичною транскрипцією, визначити кількість букв і звуків.
        Життя, боротьба, ллється, здається, кукурудза, мрія, безземельний.

4. Записати слова разом, окремо і через дефіс.
Ново/українська, багато/тиражка, хлопець/богатир, полу/станок,
жень/шень, південно/західний, західно/український, аби/хто, де/котрий, ні/хто, хтозна/який, будь/що, хто/небудь, аби/до/кого, хтозна/а/чому, на/пам'ять, за/одно, на/щастя, на/швидку, на/поготові, не/дорога, не/моя, не/надійний, не/ керована.



















Завдання до 1 туру Всеукраїнської олімпіади
                з української мови та літератури

                               у 10-му класі 

  Мова                                                                     
1.  Виконати фонетичний розбір слова люб'язний.                2 бали            

2.  Поставити замість крапок м'який знак чи апостроф там, де        
потрібно:                                                                                   4 бали    
     Рейк...явік,Н..ю-Йорк,двох..ярусний,Снігурон..ці,камін..чик
      моркв..яний ,п..юре ,без..язикий ,брин..чати ,ремін..чик ,різ..б..яр
    лл..єт..ся ,рибал..ці ,жін..ці ,нян..чин ,пан..європейський
    міжгір..я ,черв..як ,торф..яний ,дзв..якнути.                                                                                                                                                         

 3.  Пояснити лексичне значення наведених фразеологізмів ,увести кожен з них у речення:                                                             
    – пасти задніх
    – пекти раки                                                                        3 бали
    – узяти бика за роги



4.  Виконати повний синтаксичний розбір речення:          3 бали
     Як тільки займеться десь небо – з другого боку встає зараз   
     червоний туман і розгортає крила (Коцюбинський).

       Література 10 клас

1.  Дати відповідь на питання
Що таке
   – метафора                                                                                 3 бали
   – поема
   – риторичне запитання

2.  Написати твір – роздум на одну з поданих тем:               9 балів
    –Чи може повість І. Нечуя – Левицького “Кайдашева сім’я”    зацікавити українця ,що зрікся рідної мови?
–Мої роздуми над долею української сім'ї (за повістю І. Нечуя –    Левицького “Кайдашева сім’я”).                                                                            
    –У піснях – історія мого народу.
    –Цілую руки твої ,мамо.                                                                                                                             
    –"Україно,моя Україно ,я для тебе на світі живу…"

    –Мої роздуми над “Кобзарем” Т. Шевченка.

Немає коментарів:

Дописати коментар