вівторок, 10 жовтня 2017 р.

Односкладні прості речення Інтерактивний урок у 8 класі

Односкладні прості речення
Інтерактивний урок у 8 класі

Тема: «Односкладні прості речення».
Мета: 1) навчальна: узагальнити та систематизувати відомосгі про односкладні речення, їх групи та види; удосконалювати вміння визначати тип односкладних речень, спосіб вираження в них головного члена, правильно використовувати у мов­ленні вивчені види односкладних речень; 2) розвивальна: розвивати вміння аналізувати та узагальню­вати вивчений матеріал; розвивати творчі здібності учнів; 3) виховна: виховувати любов до рідного краю через творчість українських пись­менників, прищеплювати' почуття прекрасного з метою естетичного розвитку учнів.
Тип уроку: узагальнення та система­тизація знань.
Методи і прийоми:
1)      словесні: бесіда, елементи дискусії;
2)  практичні: метод вправ;
3)      інтерактивні:  робота в малих групах; метод «Коло ідей»; ігро­ві елементи (гра «Світлофор»,
«Ромашка»),    сугестопедичні
методи (використання музичних творів);
4)  наочні: робота з таблицею, карт ками, репродукцією.
Обладнання: таблиця «Односклад­ні прості речення»; таблиця «Види односкладних речень»; репродукція картини, картки із завданням; під­ручник.
ХІД УРОКУ

I. Організаційний момент
II. Актуалізація опорних знань
учнів
Слово вчителя. Завдання нашо­го уроку — узагальнити і система­тизувати знання, отримані з теми
«Односкладні прості речення». Спо­чатку давайте згадаємо, які типи односкладних речень ми вивчили і яким способом виражається в них головний член.
Саме на це спрямована наша перша вправа-гра «Світлофор».
(Вчитель роздає дітям картки двох кольорів червоного і зеленого. Читає 6 тверджень, і діти підні­мають картки відповідного кольору, якщо згодні (зелений) або не згодні (червоний) з цими твердженнями.) У зошитах діти ведуть контроль своїх відповідей, ставлячи напроти номера завдання «+» (так) чи «—» (ні). Після кожного завдання вчи­тель дає правильну відповідь.
Після проведення цієї вправи кожен учень підраховує кількість балів, отриманих за виконання вправи, та виставляє собі оцінку. Кожне завдання оцінюється в 2 бали.
Мета вправи-гри «Світлофор»:
1)      перевірити знання учнів  про типи односкладних речень, спо­сіб вираження головного члена
в них, отримані на попередніх уроках;
2)      навчити учнів здійснювати само­контроль своїх знань.
Хід гри
1)      В означено-особових реченнях головний член речення вказує на те, що дія виконується кож­ною особою. (Ні. Це узагальнено-особові)
2)      У неозначено-особових реченнях  головний член речення може бути виражений дієсловом у формі
множини минулого часу. (Так)
3)      Безособовим називається речен­ня, в якому головний член виражений іменником у будь-якому
відмінку.   (Ні.   Це  стосується називних речень)
4)      Називним називається речення, в якому головний член виражений іменником у будь-якому
відмінку. (Ні. Тільки в називному відмінку)      
5)        Речення «Згаяного часу і конем не здоженеш». — узагальнено-особове. (Так)
6)      Знайдіть дієслово, що не висту­пає головним членом означено-особового речення.   Запишіть у зошит.
а)  Сиджу, сидіть, сідаймо, сиділи. (Сиділи — головний член неозначено-особового речення.)
б)  Плачемо, плакати,- плачте, пла­чете.   (Плакати     головний член безособового речення.)
Учитель. Отже, ми повторили з вами, що означає головний член речення в кожному з типів одно­складних речень. Звернули увагу на складні випадки визначення типу односкладного речення, способу вираження головного члена речен­ня в односкладних реченнях. В цих питаннях ви орієнтуєтесь добре.
III. Мотивація навчальної
діяльності
Учитель. Сьогодні на уроці ми з вами повинні узагальнити й сис­тематизувати знання, отримані на попередніх уроках з теми «Види простих односкладних речень», удосконалити вміння визнача­ти вид односкладного речення, а також правильно використовува­ти у писемному та усному мовленні вивчені види односкладних речень, які урізноманітнюють наше мов­лення і роблять його багатшим.
IV. Узагальнення
та систематизація вивченого
Подальша робота на уроці про­водиться в малих групах (5 груп по 3—4 учні). Після того, як групи отримали кожна своє завдання, вчитель ставить на столи відповід­ні таблички: «Спеціалісти з озна­чено-особового речення» і т. ін. У процесі виконання цього завдання кожен учень виконує певну роль у групі: Керівник, Практик, Теоре­тик, Оратор. Ролі учні розподіля­ють між собою самостійно, кладучи біля себе картку з назвою ролі.
І» Вправа-гра» «Ромашка»
Діти розташовуються в класі за заздалегідь визначеними групами (ще на початку уроку). На дошці — паперова ромашка із завданням для кожної команди на пелюстках. Капітани тягнуть пелюсток, який містить номер по порядку, за яким виступатимуть групи, і завдан­ня — прочитати текст; виписати односкладні речення певного типу (означено-особові, неозначено-особові, узагальнено-особові, безо­собові, називні); підкреслити голов­ний член речення; вказати, чим він виражений; підтвердити свою від­повідь теоретичним матеріалом, тобто зробити теоретичне обґрун­тування.
Уривки з творів українських пись­менників, що містяться на пелюст­ках, зачитуються класу перед від­повіддю. .
Після висловлення теоретичних висновків щодо кожного типу одно­складного речення таблиця «Одно­складні прості речення» .поступово відкривається. Клас має можливість порівняти правильність відповіді групи з таблицею на дошці.
Під час виконання завдання зву­чить музика, яка налаштовує дітей на роботу.
— Отже, діти ви гарно впоралися із завданням теоретично і на практи­ці. Тож наступним завданням про­поную вам невеличку розминку.
2. Вправа «Заповніть таблицю»
Групи отримують картки, в яких справа розташовані назви видів односкладних речень, а зліва — приклади речень. Кожна назва виду односкладних речень і кожне речення має порядковий номер.
Завдання:   співвіднести   речення
за тилом односкладних, поданих у правій колонці. В зошит записати тільки номер типу речення і номер відповідного речення.
Діти, обговоривши ці завдання в групах, діляться своїми висно­вками з класом. Дійшовши спіль­ної думки, представник від кожної групи виходить і записує на дошці у таблиці № 2 «Види односклад­них речень» той тип односкладного речення, експертом з якого він є.
Учитель. І з цим завданням ви впорались добре. Змогли розпо­ділити односкладні речення за їх типами.
Давайте ж тепер подивимось, як ви можете використовувати ці речення у своєму мовленні. Пропоную вам творче завдання.
3. Творче завдання за картиною
На дошці — репродукція із зобра­женням пам'ятника Кию, Щеку, Хориву та їхній сестрі Либідь.
Завдання: скласти твір-мініатюру за картиною з використанням того типу односкладних речень, спеціа­лістами з якого є кожна група. Під час виконання цього завдання зву­чить музика, яка надихає дітей на творчу діяльність. Музика закінчу­ється— діти зачитують свої твори.
V. Підсумок уроку
Учитель. Отже, на цьому уроці ми завершили вивчати тему «Одно­складні прості речення». Ми засво­їли цей тип речень не тільки на тео­ретичному та практичному рівні, а й на творчому, тобто ми можемо навіть складати твори, викорис­товуючи ці речення. Знайомство з односкладними реченнями дає змогу переконатись, наскільки багата українська мова не тіль­ки за своїм лексичним складом, а й за синтаксичними конструкці­ями. Використання односкладних речень у нашому мовленні урізно­манітнює, увиразнює і збагачує наше мовлення.

VI. Оцінювання
VII. Пояснення домашнього
завдання
Вправа 115 (скласти твір-мініатюру «Незабутній день канікул», вико­ристовуючи різні типи односкладних речень).      ,


Немає коментарів:

Дописати коментар